SketchUp 2026

Nová verze SketchUp 2026 přináší vylepšení, který mění způsob, jakým tvoříte, spolupracujete a prezentujete své modely prostřednictvím nástrojů SketchUp.

Aplikace prošla optimalizací paměti a efektivity, což je zásadní pro spolehlivou práci. Rychlejší a spolehlivější práce, zejména při manipulaci s velkými modely.

Zde je přehled klíčových funkcí s přímým dopadem na váš každodenní pracovní postup.

Rychlé návrhy a efektivní spolupráce

Revoluce v importu DWG: Zarovnání Z souřadnice bodů na hodnotu 0

Jak zjednoduší práci?

Doposud bylo standardní praxí, že importované CAD soubory přicházely s nekonzistentními výškovými souřadnicemi, což vyžadovalo použití externích pluginů nebo ruční úpravy pro narovnání do roviny. Nová verze zavádí možnost automatického zarovnání všech importovaných entit DWG formátu do nulové výšky (Z=0).

Z praxe: Odpadá potřeba dodatečného čištění CAD dat. Váš model je okamžitě připraven k práci ve SketchUpu. Tím výrazně ušetříte čas a minimalizujete riziko chyb.

Vylepšení DWG importu a exportu, včetně podpory šrafování (hatch support)

Optimalizovaný export IFC, sjednocující IFC 2×3 a IFC 4 do jednoho typu souboru s rozšířenými možnostmi exportu.

Panel pro spolupráci (Collaboration Bar) a komentáře

Největší novinka zaměřená na týmovou práci a komunikaci.

  • Komentáře v cloudu: Můžete přidávat komentáře, včetně obrázků, přímo k modelu uloženému v Trimble Connect.
  • Z praxe: Zpětná vazba od klienta či kolegy se stává součástí 3D modelu, minimalizujete tak chyby plynoucí z komunikace přes e-mail a zjednodušujete celkový proces kontroly.
  • Sdílení (Scenes Only): Generování odkazu, který uživateli umožní přepínat pouze mezi definovanými scénami.
  • Z praxe: Skvělá a bezpečná cesta k rychlé prezentaci klíčových pohledů bez obav, že by se klient „ztratil“ v modelu.

Ambient Occlusion: Kontrola nad hloubkou a barvou

Vizualizační nástroj Ambient Occlusion získal klíčové možnosti pro tvorbu detailních prezentací.

  • Distance Multiplier/Multiplikátor vzdálenosti – nové ovládání vzdálenosti efektu okluze.
  • Z praxe: I ve velkých modelech a při oddálených scénách uvidíte efekt hloubky a stínování, což dříve nebylo možné. Váš model tak vypadá skvěle i v širších pohledech.
  • Volba barvy: Můžete zvolit jakoukoliv barvu pro stínování prostřednictvím výpočtu okluze.
  • Z praxe: Otevření nových cest pro stylizaci vizualizací, např. pro generování kontur nebo světelných efektů.

Vylepšení Live Components

Živé komponenty se stávají praktičtějšími:

  • Měřítko (Scale Tool) s úchytovými body: Nově můžete na Živé komponenty použít nástroj Měřítko a přizpůsobit je geometrii modelu (např. otvorům).
  • Aplikování materiálů: Snadná aplikace materiálů na jednotlivé části Live Component.

Detailní Vylepšení pro Modelování a Dokumentaci

Nové nástroje v LayOutu pro 2D dokumentaci

LayOut získal nástroje, které z něj dělají optimálnější 2D CAD prostředí.

  • Přidány nástroje:Trim (Oříznout), Extend (Prodloužit), Fillet (Zaoblit) a Chamfer (Zkosit).
  • Z praxe Výrazně rychlejší a intuitivnější práce s 2D čarami a detaily ve výkresech.
  • Vylepšené UI LayOutu: Rozhraní se nyní více podobá SketchUpu, a panely lze volně přemisťovat a kotvit.
  • Z praxe: Jednotnější uživatelský zážitek a lepší přizpůsobení pracovní plochy.

Vylepšené úchytové body pro Měřítko a Rotaci

  • Úchytové body Měřítka viditelné i přes geometrii: body pro změnu měřítka jsou nyní viditelné i tehdy, jsou-li zakryté objektem.
  • Z Praxe: Méně kroužení a rychlejší úpravy objektů v omezeném prostoru modelu.
  • Úchytové body u nástroje Otočit: Úchytové body pro rychlé otáčení se nyní zobrazí i při použití nástroje Otočit.
Komentáře

Přidat komentář